Etiquetes

, , , , ,

 La independència de Catalunya i els ingressos de la Política Agrària Comuna (PAC) són compatibles? Defensor i detractors del procés independentista fa dies que intenten respondre aquesta pregunta, intentant guanyar adeptes a la seva causa. Enmig d’aquesta marabunta de propaganda electoral, Unió de Pagesos (UP) ha presentat un informe, basat en dades objectives, on afirma que la pagesia catalana no perdrà els ingressos provinents de la PAC.

El sindicat planteja tres escenaris diferents a l’informe. En el primer, la independència és fruit d’un procés pactat amb Espanya, cosa que no faria perillar la PAC ja que hi hauria una continuïtat jurídica entre la situació anterior i la nova situació a la UE.

En el segon dels escenaris plantejats per UP, Catalunya arribaria a la independència en un procés sense acord amb Espanya, però ajustat al dret internacional. En aquest cas, es generaria una situació transitòria mentre s’espera la reforma dels tractat internacionals que formen la UE. Unió de Pagesos explica que en aquesta situació “ els ajuts a la pagesia i al món rural s’anirien cobrant a compte de l’aportació que Catalunya no podria fer a la Unió Europea en no existir els mecanismes institucionals per fer-la efectiva i quan es regularitzes s’hauria de procedir a la liquidació de l’etapa transitòria”.

L’últim escenari que contempla el sindicat implica una declaració unilateral d’independència. Catalunya hauria de continuar aplicant el dret europeu si en un futur volgués entrar a formar part de la UE. L’informe conclou dient que “el nou estat podria fer front als pagaments equivalents a la PAC ja que, fins i tot disposaria d’un marge econòmic folgat amb els tributs recaptats”.

Si, en el cas d’aconseguir la independència, es complís algun d’aquests tres escenaris, la pagesia catalana podria respirar tranquil•la. O no? En primer lloc, hem de tenir en compte, que la Unió Europea està debatent aquests dies els pressupostos generals de la Unió pel període 2014-2020; uns pressupostos que reduiran la seva partida destinada a les ajudes agrícoles.

D’altra banda, cal tenir clar el tercer escenari planteja una hipòtesi. Tot i que les dades que Unió de Pagesos ha fet públiques en l’informe demostren que hi haurien diners per donar aquestes ajudes, ningú pot assegurar que, en cas d’esdevenir un nou Estat, la Generalitat pogués o volgués dedicar una part de la partida de pressupostos a ajuts agrícoles. La constitució d’un nou Estat comportaria un important número de despeses, despeses que deixarien en segon pla aquestes ajudes.

Les dades que ens aporta l’informe d’Unió de Pagesos aporten un bri d’esperança a l’agricultura catalana. Ara bé, cal que siguem cautes i no ens deixem endur per l’ingenuïtat i l’eufòria d’unes xifres que ara per ara són hipòtesis de futur no confirmades per ningú.